Systuga

Idag vaknade jag och kände mig så rastlös. Har ju skrivit tidigare att jag skulle sy en amningskudde så det blev ett av projekten idag. Hade köpt tyg sen innan men kunde ju inte sy kudden då eftersom symaskinsnålen gått av. Nåja nu hade jag fixat nya så det var bara att sätta igång. Blev inte i nått av de tyger jag bloggat om tidigare då hade den nog aldrig blivit klar för de skulle beställas från Usa...

Fyndade ist en stuvbit för 40spänn i lite P.O.P stuk som jag blev nöjd med. Sydde först en innerkudde så att man kan tvätta fodralet har en viss erfarenhet av bebiskräks o dyl =) Själva mönstret ritade jag själv på frihand. Jag är verkligen ingen klippa på att sy gör det gärna så fort som möjligt *wrooom* men detta var enkelt nog. Om nån annan vill försöka sig på att sy en kudde så hojta så kan jag skicka ett mönster.

Ett tips till fyllningen är att köpa en billig stor innerkudde och slakta den. Jag hittade en på Ohlssons för 89 spänn. Hade jag köpt samma mängd stoppning på påse hade det kostat nästan 150 ;) Så här blev den iaf tillsist. Kan säga att den har använts flitigt idag bakom min onda rygg som inte gillade att sitta böjd över symaskinen.

image145

Har även bakat lite idag hittade ett snabbt recept på jättesmarriga bröd. Rekommenderas!!

Ett fantastisk bröd

5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
0,5 paket jäst
2 tsk salt+1msk honung
12,5 dl vetemjöl (eller 1,5 dl graham+11dl vetemjöl)

Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke, häll över mjölkvattnet och lös upp jästen. Ha i salt och honung. Ha i mjölet, rör med en trägaffel. Arbeta snabbt ihop den lösa degen (observera att den ska vara lös!). Strö ca 2 msk vetemjöl över degen, täck bunken och jäs i 1-1,5 timme.

Värm ugnen till 240-250 grader. strö ut 0,5 till 1 dl mjöl på bakbodet och tippa försiktigt ut degen på det mjölade stället. Knåda inte degen! Strö ytterligare lite mjöl ovanpå degen. Platta ut hela degsjoket försiktigt med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala remsor och sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Det gör inget om bröden inte är jämna, bara de har ungefär samma storlek. Flytta över på plåt. Grädda bröden direkt. Den första plåten tar 20 minuter, den andra 17. Låt svalna utan bakduk.                                                               

Nu ska jag ta min onda rygg och slänga mig i favvisfotöljen o fortsätta lyssna på min ljudbok.

hejsvejs!

Kommentarer
Postat av: Malin

vad duktig du är! syr kudde och bakar bröd *tar mig för pannan* tänk om jag hade hälften av din energi... :) och tänk om jag haft en amningskudde när det begav sig *ler* kram på dig Anna - hoppas du har det fint

2007-08-01 @ 09:19:12
URL: http://mallafors.blogg.se
Postat av: Britt-Marie

Det lät som ett mycket gott bra, ska testa det till helgen. Har nyligen börjat baka allt bröd här hemma då jag tröttnade på allt köpebröd och framförallt alla pengar som vi la på det...
Tack för tipset!!

2007-08-13 @ 19:58:07
URL: http://brittmarie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0