Jag har scrappat och lite funderingar...

Tro det eller ej men nu verkar min scrapblock _äntligen_ ha släppt. Tror att det har berott mycket på att jag inte tycker att jag har foton som är tillräckligt bra. Har blivit väldigt petig/kritisk sen jag blev scrappare. Innan tänkte jag inte så jättemycket på slagskuggor, konstiga saker i bakgrunden, färgmatchning, vinklar osv. Hur tänker ni, scrappar ni bara perfekta foton el kan ett halvdåligt vara bra också?

I tidningar står det ofta "Så här gör du för att snabbscrappa" "5 sidor på en timme" osv. Det är liksom inte mitt problem, mitt problem är att scrappa öhtg... Tänk att kunna känna att jag har massa foton att scrappa så jag kan scrappa så det ryker. Nu känns det mest som att jag måste verkligen ta tillvara varje kortserie jag gillar (som jag godkänner med mitt kritiska seende). Kanske borde jag bli bättre på att ta kort oftare och många flera kort vid varje tillfälle?

Kan ju inte skylla på att jag har en dålig kamera iaf har en Cannon 350D med ett extra zoomobjektiv och den gillar jag verkligen. Sen har jag varken kunskap eller ro att sitta och mixtra med varje foto innan jag framkallar det skulle ju också förbättra en hel del. Hur gör ni fixar ni mycket med era kort innan ni framkallar dem och vad gör ni i så fall med dem?

Nu kommer det varmere och ljusare tider, det känns skönt det är då jag brukar ha som mest lust att fota. Sen kommer det ju så smånigom ett nytt litet fotoobjekt i familjen och h*n lär bli väl dokumentrad =)

Här kommer lo´n jag gjort. Har en till liggande som det ska till lite dokumentation på.

image115

Nog med svammel för idag hej svejs!

Kommentarer
Postat av: Helene

Härligt att din block är väg att försvinna!!

Jadu, vilka svåra funderingar du har... Jag tar ofta en 70-120 bilder under en dag, om jag har med mig kameran för att fota alltså. Många många bilder blir dubletter eller snarlika varann, MEN det är värt det då man ska välja foton. Egentligen tänker jag inte så mkt på ljus etc, ibland blir det helgalet men då kan det gå att göra om det hela till sv/v foton... Jag tar ur många vinklar och vrår OCH så sätter jag kameran i handen på Fredrik. På så sätt får jag bilder med nya fräscha vinklar oxå, inte bara mitt sätt att se utan även hans :)

Jag redigerar lite i Photoshop innan jag skickar, tar bort en finne här eller där *s* Ibland - men bara väldigt väldigt sällan - beskär jag fotona innan framkallning. Ser oftast till att få "perfekta" foton redan då jag tar bilderna.

Fixar alltid lite med färgerna och ljus, så det blir mer naturliga eller kanske tom starkare färger än verkligheten. Så nästan varje foto jag skickar på framkallning har genomgått en undersökning och lite ljuskorrigering, men lägger inte ner så mkt tid på varje foto.

Hjälper det dig lite?

Kram
/Helene

2007-04-09 @ 11:07:37
URL: http://webmosterhelene.blogspot.com
Postat av: Helena

Vi fotar massor. Flera tusen bilder i månaden. Av de kanske jag framkallar 100-200 stycken och scrappar så mycket jag hinner o orkar.
Jag scrappar även kanske ett sk dåligt kort men jag vill ändå bevara det minnet.
Fundera inte så mycket utan gör son DU känner själva
Kram
Helena
ps jättefin lo. ds

Postat av: Milla

Jag fotar alltid i RAW-format för då kan jag efterredigera utan att tappa något i kvalitet. Jag fotar också många bilder på liknande objekt just för att det oftast är något som blir bra då. Oftast beskär jag inte utan det är mest om jag fotat i dåligt ljus och därför undvikit att zooma. Då kan jag beskära i efterhand. Det går jättebra att göra det när man fotar på högsta kvalitet.
Jag redigerar alltid färg och ljus precis som Helene. Oftast ökar jag färgmättnaden, justerar vitbalansen, mixtrar med nivåer och kurvor samt ev. lägger på en oskarp mask för att öka skärpan på ett mjukt sätt.
Jättefin LO!

2007-04-09 @ 13:51:25
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: påhlsson

jag är verkligen ingen proffs fotograf men jag kollar igenom mina bilder i photoshop innan framkallning, alltid ! sepia ibland, beskär dem, gör svartvita. Planerar lite hur jag vill ha det om jag vill ha några mindre foton i å fall gör jag 2 foto på ett. Framkallar alltid på crimson och beställer alltid matta foto och i varje beställning finns det olika storlekar. Men jag scrappar även halvkassa bilder med tex stökig bakgrund för att det ska synas hr det såg ut hos oss 2007, eller om händelsen är tillräckligt rolig eller minnesvärd så åker de oxå in albumet. Men jag scrappar långt ifrån alla händelser jag tar foto på men i stort sett alla foto jag framkallar

2007-04-09 @ 14:25:03
URL: http://helenaspysselplace.blogg.se
Postat av: Yvonne

Jättefin LO! Jag har en 2 megapixelskamera så jag måste nästan redigera mina foton. Jag brukar fixa med kurvor och ljusa dem lite, ta bort brus och ev beskära om det behövs. Förstår vad du menar med petighet vad gäller foton, har så svårt att scrappa storebrors babyalbum för det finns bara dåliga scrapfoton från den tiden. Trist men sant. måste ta tag i dem snart.. Ha en fin dag!

2007-04-10 @ 08:32:05
URL: http://yvonnescrappar.blogspot.com/
Postat av: madde

fin layout! jag är ingen fotograf, men gillar att ta foton. är av den meningen att det är historien bakom foton som oftast är det intressanta/roliga/ och det som är värt att bevara. är fotot dålig försöker jag istället att använda fotomattor som framhäver fotot istället för att bearbeta fotot i photoshop. de kort som råkar bli jättebra, är istället en bonus... det är inte perfektion som JAG är ute efter, utan bevarandet av historier och att kunna njuta av skapandeprocessen. men det är jag det. känn efter varför du scrappar, så kanske du blir hjälpt av det?!

2007-04-10 @ 08:46:09
URL: http://maddesigno.blogg.se
Postat av: Sara

Jag har inga ambitioner att vara någon mästerfotograf - jag scrappar min verklighet och mitt liv, med brister, skavanker, konstigt ljus, dåliga bakgrunder m.m. Det går alltid att maskera det värsta med en stor blomma eller överlappande textruta eller något. Mitt tipps är alltså - släpp perfektionism-kraven och scrappa med hjärtat! Hjärnan behöver vila ibland!

2007-04-10 @ 16:01:15
URL: http://sarasscrap.blogg.se
Postat av: Annika E

Jättefin LO! Ang. fotandet så har du fått så många bra tips som jag bara instämmer i. Lycka till! Kramis!

2007-04-10 @ 19:17:02
URL: http://www.mammelooni.blogspot.com
Postat av: Petra

Härligt att du är tillbaka!

Jag scrappar alltid de foton som talar till mig för stunden, oavsett kvalité. Det är ju så vårt liv ser ut just nu, med leksaker överallt, eller vad det nu är. Brukar tänka på det när något av barnen är extremt snoriga (vilket ju alltid syns hur tydligt som helst på fotot): det är så här barnen ser ut i perioder. Jag vill inte redigera bort det, för då förvränger jag den verklighet jag lever i. Det jag gör är bara att ta bort röda ögon.
Framkallar själv ca 150 bilder i månaden, av vilka jag scrappar ca 30. Resten åker in i mitt vanliga, gamla hederliga fotoalbum.

2007-04-10 @ 22:38:42
URL: http://petraunne.blogg.se
Postat av: Sara

Härlig LO!!! Och många bra kommentarer om fotograferande har du fått...

STORT grattis till lilla pyret i magen!!! Det är ju sååå mysigt! Men jag känner igen det där med orken som försvinner.

Du frågade ju om du fick köpa en groda av mig - absolut! Men som när det gäller fotograferandet, du får inte ha för höga krav på perfektionism i så fall... ;) Lite modifieringar skulle jag också kunna göra, hör av dig igen om du fortfarande är intresserad!

STOR KRAM!

2007-04-12 @ 18:58:36
URL: http://www.lillasara.se
Postat av: Sanna

Jag är verkligen ingen duktig fotograf - och har accepterat det. Kanske är det därför som jag ofta blir förtjust i bilder som är lite snea, suddiga, där ljuset är konstigt, skuggiga bilder osv... hihi! Ofta är det känslan jag hade när jag tog fotot som styr om jag blev nöjd eller inte. Blommor står jag ofta länge och fotograferar, försöker ta från lite olika vinklar och så. Blir mycket inspirerad av ÅsaF och hennes foton. Vet inte om det hjälper dig direkt, men så fungerar det för mig. många kramar!

2007-04-19 @ 06:38:11
URL: http://sannagregersdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0